Samen tijden (hulp gevraagd)

Hieronder de weg om tot een sonnet te komen, dat ingezonden is voor een gedichtenwedstrijd. (Lees verder.) Mooi om te vermelden dat het gedicht samen met zes andere amateurdichters werd genomineerd. Nog leuker om te vermelden dat deze nominatie gold voor de allereerste versie van het sonnet en dus niet de versie waarmee deze pagina begint.

Uitbreken (de finale)

ik voel een kille lucht in huis terwijl
mijn vensters voor het donker zijn gesloten
de waarheid die naar binnen is geschoten
doet niets want ik kijk weg en zoek mijn heil

bij plat vermaak ik ken mijn lotgenoten
daar in hun huizen zelfde levensstijl
en met hen hang ik vormloos als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

dan hoor ik roepen buiten en besluit
het beest van angst dit keer een trap te geven
nu niet meer schuilen nee ik schreeuw het uit

de boodschap wordt van mond tot mond verheven
hernieuwde kracht in eeuwenoud geluid
de straat op samen start van veilig leven

______________________________________________________________________

Bovenstaand gedicht ga ik insturen.
In de tekst hieronder én de reacties kan je het hele proces teruglezen.
Schrijven is schrappen en keuzes maken. Met alle feedback heb ik wat gedaan. Zoals je ziet heb ik het niet één op één overgenomen, maar het heeft mijn denken zeker beïnvloed. Dank daarvoor. Het paste helemaal in de kerngedachte van het sonnet.
______________________________________________________________________

Op dit moment loopt er een uitdaging in de vorm van een wedstrijd om een gedicht van H. Roland Holst naar onze tijd te verplaatsen.
De voorwaarden en het gedicht vind je hier.
Een sonnet is altijd een mooie uitdaging. Zeker met deze vertaalopdracht erbij. Ik heb een sonnet gemaakt, maar ik ben nog niet tevreden. De essentie van dit gedicht is ‘samen’.
Mijn vraag daarom: Schiet u maar. Op taal, woorden, ritme, stijl etc. Als het maar serieus bedoeld is.

Uiterlijk 19 oktober moet het ingeleverd worden. Als ik het goed genoeg vind stuur ik het in.

Eerst wat vooraf ging:
Het gedicht van H. Roland Holst roept veel op en daar associeerde ik op verder. Toen ik om 22.30 u aan het hardlopen was in het park (lees dit als terzijde) was ik alleen. Het park staat bekend als enigszins onveilig. Toen kwam mijn oude gedachte op, dat we vaker gewoon de straat op moeten. Nu wordt die teveel bevolkt door schreeuwers en onverlaten. Hoe meer we binnen blijven, hoe meer deze groepen de straat bevolken.
Ik kwam eerst tot dit sonnet:

uitbreken

mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
de ramen met gordijnen zijn gesloten
oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
het lijkt de dagelijkse levensstijl

dus blijf ik net zoals mijn lotgenoten
binnen in mijn huis en zoek mijn heil
in plat vermaak zo hang ik als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

nu lijk ik met mijn leven dik tevreden
als plots mijn deurbel luid van zich laat horen
dit uur normaal had ik bezoek vermeden

zomaar laat ik mij gewillig storen
zie mensen samen trots naar buiten treden
angst valt weg een nieuwe kracht herboren

Maar na de reacties en wat overpeinzingingen kwam ik tot versie 2:

uitbreken (versie 2)

het is al laat maar toch wil ik gaan rennen
de kleren aan de schoenen dichtgeknoopt
dan komt gevoel waarvan ik had gehoopt
dat ik er toch wat sneller aan zou wennen

angst voor wat er buiten misschien loopt
aan onguur volk dat ik niet kan herkennen
als crimineel of groepjes slechts aan ’t jennen
het park de lichten zijn allang gesloopt

daar sta ik voor de deur en ik besluit
om niet aan mijn gevoelens toe te geven
binnen blijven schuilen komt niet uit

ik weet dat velen deze angst beleven
dus bel ik bij de buren vorm een nieuw geluid
naar buiten samen wordt de angst verdreven

Vervolgens toch weer versie 1 bewerken:

Uitbreken (versie 3)

mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
de vensters en gordijnen zijn gesloten
een oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
geschrokken zap ik weg en zoek mijn heil

bij plat vermaak zo voel ik mij omsloten
hier veilig in mijn eigen levensstijl
en met mij velen hangend als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

toch blijk ik met mijn leven niet tevreden
schreeuwen buiten weet mij plots te storen
dan doe ik wat ik jaren heb vermeden

open deuren zal me laten horen
zie plots hoe mensen ook naar buiten treden
angst valt weg een oude kracht herboren

Maar ja ‘omsloten’ en die plotselinge ‘velen’. ‘mensen’ die ‘naar buiten treden’ is nog wat afstandelijk.
Dus weer gesleutel en versie 4:

Uitbreken (versie 4)

mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
de vensters en gordijnen zijn gesloten
een oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
geschrokken zap ik weg en zoek mijn heil

bij plat vermaak ik ken mijn lotgenoten
daar in hun huizen zelfde levensstijl
en met hen hang ik eenzaam als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

toch blijk ik met dit leven niet tevreden
schreeuwen buiten weet mijn rust te storen
dan doe ik wat ik jaren heb vermeden

open deuren zal me laten horen
zie alle buren ook naar buiten treden
angst valt weg een oude kracht herboren

Weet iemand nog een alternatief voor ‘schreeuwen buiten weet mijn rust te storen’ of is dat aanvaardbaar?

Na de reactie van Ladieda, nog wat aanpassingen en versie 5

Uitbreken (versie 5)

mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
de ramen en gordijnen zijn gesloten
een oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
het lijkt de dagelijkse levensstijl

dus blijf ik net zoals mijn lotgenoten
weer veilig binnen zap en zoek mijn heil
bij plat vermaak ik hangend als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

toch ben ik met dit leven niet tevreden
schreeuwen buiten weet mijn rust te storen
dan doe ik wat ik jaren heb vermeden

open deuren zal me laten horen
zie vele mensen ook naar buiten treden
angst vervaagt een oude kracht herboren

Toen kwam er mail binnen, met feedback en voorbeeld sonnetten. Bij herlezing van mijn versies vond ik ze vrij eendimensionaal. Er bleef weinig te gissen. Het gedicht mag wel wat meer magie, socialistische magie. Het blijft natuurlijk in de geest van H. Ronald Holst. Daardoor zitten ‘we’ nu op versie 6, waarbij één zin en één woord nog is aangepast. Die onderscheiden zich door de toevoeging (v6b) en (v6):

Uitbreken (versie 6)

ik voel de lege lucht in huis terwijl
mijn vensters voor het donker zijn gesloten
de waarheid die naar binnen is geschoten (v6b)
(een zwaar gevoel dat wortel heeft geschoten) (v6)
doet niets want ik kijk weg en zoek mijn heil

bij plat vermaak ik ken mijn lotgenoten
daar in hun huizen zelfde levensstijl
en met hen hang ik vormloos als een dweil
stil op de bank het glas steeds volgegoten

dan hoor ik roepen buiten en besluit
het beest van angst dit keer een trap te geven
nu niet meer schuilen nee ik schreeuw het uit

de boodschap wordt van mond tot mond verheven
hernieuwde (herboren (v6b)) kracht in eeuwenoud geluid
de straat op samen start van veilig leven

Reageer! Je kan natuurlijk ook zelf mee gaan doen.


Geplaatst

in

Tags:

Reacties

30 reacties op “Samen tijden (hulp gevraagd)”

  1. Nootjes (@Ladieda1) avatar

    Heel mooi, Ha. Nu geduld hebben… Ik duim voor je.

  2. Ineke Wolf avatar

    Een prachtig gedicht en mooi om te volgen hoe het tot stand is gekomen! Succes met je inzending!!

  3. Hanneke avatar
    Hanneke

    Veel succes!

  4. @Hadeke avatar

    Uiteindelijk stop ik met versie 7, de finale.

  5. Dianne avatar
    Dianne

    zo. alles gelezen. ook de commentaren. ik ben klaar. jij ook volgens mij. versie 6. prachtig. (mooi deze: – het beest van angst dit keer een trap te geven- ). wat fijn dat jij zoveel mensen om je heen hebt die zo goed hun commentaar kunnen onderbouwen.
    ik vind het gewoon goed. ik snap t en ik voel t :).

  6. H de K avatar
    H de K

    Ik vind versie 6 ook mooi, vooral het sextet, daar gebeurt nu echt wat, en het is mooi dat het een besluit is, niet langer iets dat de ik plotseling overkomt. Dat beest van angst is goed gevonden.
    Ik heb wel wat moeite met het begin. Hij kijkt nu niet weg van onrecht of narigheid maar van lege lucht, of van de waarheid of van een zwaar gevoel. De waarheid kan, maar bij die andere twee weet ik niet goed wat ik me daarbij voor moet stellen. Hetzelfde geldt voor de waarheid (of: een zwaar gevoel) die niets doet.
    En ik vind nog steeds dat met beter als kan worden, om eerder genoemde reden.

    1. @Hadeke avatar

      De lege lucht was bedoeld als tegenhanger van met emoties zwangere lucht o.i.d., maar goed dat komt niet over. Een kille lucht in huis, terwijl de venster zijn gesloten lijkt me beeldspraak genoeg.
      De waarheid houd ik er in, hij is als een muis naar binnen geglipt/geschoten. Ik kon hem niet tegenhouden, maar wat maakt het uit. Ik kijk weg…
      Over ‘met’ en ‘als’ heb ik lang nagedacht. Het moet ‘met’ zijn. Daar spreekt een grotere verbondenheid in ledigheid uit dan ‘(zo)als’.
      Desalnietemin heb je me behoorlijk aan het denken gezet, waarvoor dank.

  7. Nootjes (@Ladieda1) avatar

    Prachtig!! Ik vind in strofe 1 v6 het mooist – omdat het wortel schieten impliceert dat je gaandeweg een steeds unheimischer gevoel over de huidige gang van zaken hebt gekregen. Vind ik mooi.
    En in strofe 4 hernieuwde, juist omdat dat beter past bij de trap die je geeft: ineens een ommekeer. ‘Herboren’ lijkt meer iets waaraan een proces aan vooraf ging.

  8. Hanneke avatar
    Hanneke

    ‘Ook veilig binnen zelfde levensstijl’ kun je wel verkeerd lezen, merk ik bij nadere beschouwing (binnen dezelfde levensstijl). ‘ook binnen veilig zelfde levensstijl’ gaat al beter, maar betekent niet helemaal hetzelfde.

  9. Hanneke avatar
    Hanneke

    7. ‘Alle buren’ is voor mij een veel sterker beeld dan ‘vele mensen’. Ik zie er meteen zo’n fijne bij Roland Holst passende poster bij in de trant van heel het raderwerk staat stil als uw machtige arm dat wil. Daar komen ze hun huizen uit stromen om het onrecht te bestrijden! Met z’n allen! Dat laatste vind ik vrij essentieel. Bij ‘vele’ zitten er nog mensen op hun gat. En het is natuurlijk een soort droombeeld, dus waarom zou je ze niet allemaal naar buiten laten komen? ‘Buren’ vind ik mooier omdat her niet zomaar mensen zijn maar dichtbije, dat roept meteen dat beeld op van die hele stroom. De deur gaat open, en die ernaast en daarnaast, daar komen ze!
    8. Ik denk dat ze nog steeds bang zijn maar met z’n allen die oude kracht weer voelen en kunnen gebruiken. Dus liever ‘vervaagt’ dan ‘valt weg’.

  10. Hanneke avatar
    Hanneke

    Ik heb versie 4 en 5 naast elkaar gelegd, en, met twee alternatieven van mezelluf, gecombineerd tot (ik tik het eerst even op en daaronder mijn commentaar, lees langs de verwijscijfertjes heen):

    Uitbreken

    mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
    de ramen en gordijnen zijn gesloten 1
    een oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
    geschrokken zap ik weg en zoek mijn heil 2

    bij plat vermaak ik ken mijn lotgenoten
    ook veilig binnen zelfde levensstijl. 3
    en als hen hang ik eenzaam als een dweil 4
    stil op de bank het glas steeds volgegoten

    toch blijk ik met dit leven niet tevreden 5
    geschreeuw buiten weet mijn rust te storen 6
    dan doe ik wat ik jaren heb vermeden

    open deuren zal me laten horen
    zie alle buren ook naar buiten treden 7
    angst vervaagt een oude kracht herboren 8

    Klaar! Niets meer aan doen 🙂

    1. Ik ben het met ladieda eens dat ramen natuurlijker klinkt dan vensters.
    2. Ik vind hier de zin uit versie 4 veel krachtiger klinken dan die uit versie 5. Bovendien heb ik moeite met de ‘dagelijkse levensstijl’ uit versie 5. Een levensstijl impliceert al dat je dat dagelijks doet, het is je hele manier van leven. Dus ik vind dat dubbelop.
    3. Uit versie 5 vind ik dan wel dat woord ‘veilig’ een goede toevoeging. Het is niet alleen ongeïnteresseerdheid, maar ook angst die de mensen binnen houdt, dat benadruk je met dat veilig nog even. En hier kan levensstijl dan prima, al die mensen leven op dezelfde manier.
    4. Ik zou kiezen voor ‘als’ in plaats van met. Met suggereert samen maar de ik is juist eenzaam. Net als al die anderen die ook niet met iemand iets doen, maar eenzaam veilig in hun huizen zijn.
    5. Ik geef de voorkeur aan ‘blijk’ boven ‘ben’. Het is vreemder, ‘ben’ is natuurlijker, maar hier vind ik het juist mooi dat je even blijft haken. Het geeft de -gewenste- indruk dat de ik zelf verbaasd is dat hij nu ineens reageert.
    6. ‘Schreeuwen buiten’ heeft twee keer sterke/zwakke klemtoon. Geschreeuw buiten klinkt voor mij beter, of schend ik dan weer een sonnetwet?

  11. Nootjes (@Ladieda1) avatar

    Ja! Hier zie ik het intuïtieve uit de eerste versie weer terug.
    Ik zou alleen overwegen om ‘ik’ in ‘bij plat vermaak ik hangend als een dweil’ te veranderen in ‘en’: bij plat vermaak en hangend als een dweil.
    Verder zeg ik: niks meer aan doen. Prachtig.

  12. Hanneke avatar
    Hanneke

    Mooi! (versie 4)

  13. Nootjes (@Ladieda1) avatar

    Ben je halverwege met je ‘analyse’ komt er een nieuwe versie bij…
    Het lijkt sowieso een variant op versie 1 te worden. Dat is wat mij betreft een goede keuze, want die raakt me meer dan versie 2. Geen leestekens vind ik sowieso mooi: het oogt rustiger, biedt inderdaad ruimte voor interpretaties en bovendien heeft het een eigentijdse uitstraling, maar dat laatste is van minder belang.

    Al met al vind ik versie 1 de mooiste; die is waarschijnlijk het meest intuïtitief geschreven en dat is m.i. bijna te vóelen. Dat gevoelsmatige verschil zit vooral in de vierde regel: het lijkt de dagelijkse levensstijl. Dat het geweld dat je op tv ziet gewoon lijkt te zijn, benadrukt m.i. meer de ernst ervan dan de schrik die je in de andere versies aangeeft.
    Ik vind ‘vensters’ wat afsteken. Het hele gedicht is qua woordkeuze mooi alledaags en ‘vensters’ lijkt daarin formeel. Ramen kan ook.
    Ook de eerste regel van de tweede strofe – dus blijf ik net zoals mijn lotgenoten – vind ik mooier dan die in de andere versies. Verder vind ik de tweede strofe in versie 3 het sterkst. Het eenzame van een dweil (versie 4) ontgaat me, eerlijk gezegd.

    Strofe 3 uit versie 4 vind het mooist: dat je rust gestoord wordt, is treffender dan dat je plots gestoord wordt.

    Versie 3 heeft dan wat mij betreft weer de mooiste slotstrofe alleen het woord ‘plots’ zit me daar wat in de weg. Het valt een beetje abrupt (plots…) in het stille proces dat zich in de ik-figuur afspeelt. Vervangen van ‘plots’ door ‘dan’ kan een optie zijn.
    Ik twijfel over het wegvallen van de angst. Als ik me in de situatie inleef, denk ik dat de angst niet van het ene op het andere moment weg is maar minder wordt naarmate meer mensen van zich laten horen. De angst vervaagt?

    Samengevat:

    mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
    de ramen en gordijnen zijn gesloten
    oorlog, armoe, mensen doodgeschoten
    het lijkt de dagelijkse levensstijl

    dus blijf ik net zoals mijn lotgenoten
    hier veilig in mijn eigen levensstijl
    en met mij velen hangend als een dweil
    stil op de bank het glas steeds volgegoten

    toch blijk ik met dit leven niet tevreden
    schreeuwen buiten weet mijn rust te storen
    dan doe ik wat ik jaren heb vermeden

    open deuren zal me laten horen
    zie dan hoe mensen ook naar buiten treden
    angst vervaagt een oude kracht herboren

    1. @Hadeke avatar

      Dank je wel! Goed om de verschillende versies bij elkaar te zetten. Ik denk dat ik hem nu even laat liggen en dan ‘met een frisse blik’ opnieuw ga kijken.

  14. Hanneke avatar
    Hanneke

    Oeps. O ja. Rijmschema. Vergeten.
    Lastig hoor! Je hebt alle woorden op ij/eil al gebruikt!

    1. @Hadeke avatar

      De leestekens laat ik zoveel mogelijk weg, omdat de lezer soms ook wel mag zoeken naar de juiste betekenis. En dat laat weer ruimte voor meer ‘eigen’ interpretaties.

  15. @Hadeke avatar

    Hier weer een vinger op wat ik ook een zwakke plek vond. Ik wil wel het rijmschema vasthouden. Versie 2 heb ik ook proberen te herschrijven (mede n.a.v. een mail van Corrie Bult), maar daar loop ik nu in vast.
    Versie 3 gaat al wel een redelijke kant op.

  16. Hanneke avatar
    Hanneke

    Ik vind de nieuwe versie 1 nu ook beter. Heb geloof ik een lichte voorkeur voor de herboren versie 1 boven versie 2. Het is nu volgens mij duidelijk wat je wilt zeggen, ook voor mensen die de achtergrond niet kennen, en dan is het contrast binnen buiten wel mooier.
    Ik blijf nog hangen op ‘Hier veilig in mijn eigen levensstijl/ en met mij velen hangend als een dweil’. Het is wel duidelijk en de lettergrepen kloppen en het rijmt, maar het is niet zo mooi, vind ik. Hangen als een dweil is niet zo origineel (en dat ben jij nou juist meestal wel) en veilig in je eigen levensstijl klinkt een beetje gek.
    Misschien kun je na ‘voel ik mij omsloten’ al verder gaan met de anderen, want volgens mij hoef je niet te zeggen door wat omsloten en nu komen ze er een beetje plotseling in, als in het ‘ik en velen met mij’ van een ingezonden-brievenschrijver.
    Bij plat vermaak zo voel ik mij omsloten
    Overal weet ik and’ren zoals ik
    Verscholen achter muren metersdik
    Stil op de bank het glas steeds volgegoten
    Alleen voor het idee hè. Want die muren zijn dan weer niet metersdik, en dat and’ren is ook niet tof, ha! Maar verderop staat al mensen en buren geeft een gek binnenrijm. Het zouden trouwens wel buren kunnen zijn die naar buitentreden. Ipv mensen. Hoe specifieker hoe beter denk ik. Maar dit terzijde.
    En hier en daar een komma, is dat wat? Of vind je dat niet kunnen/horen/nodig in een sonnet?

  17. Ineke Wolf avatar

    Het is in elk geval een heel bijzondere manier om het zo te doen op je eigen website. Ook heel leuk om te volgen wat anderen ervan vinden en hoe dat eventueel doorwerkt in wijzigingen.
    Zo is het echt wat ik noem: “Een werkplaats voor gedichten (en andere woorden)”.

  18. Ineke Wolf avatar

    Hallo Hadeke,

    Je vraagt om advies en daarom zal ik heel kritisch zijn. Niet omdat er niets van het gedicht deugt, maar omdat je het zo goed mogelijk wilt doen.
    Ik vraag me wel af of je dit zo openbaar moet doen, omdat het immers om een wedstrijd gaat. Zodra je het gedich als klaar beschouwt, zou ik het dan ook verwijderen.

    Ik zie hier een sonnet, en dat past heel mooi bij de inhoud van dit gedicht. Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt, want het ritme is hier erg belangijk. Zo belangrijk dat je af en toe consessies lijkt te moeten doen voor wat betreft de inhoud van het gedicht. In eerste instantie wordt daar gemakkelijk overheen gelezen, maar wanneer deze lezer zich afvraagt wat er nu werkelijk staat, dan ontstaat er wel eens een vreemd beeld met de betrekking tot de betekenis van de woorden.
    De titel zou ik met een hoofdletter schrijven, ook al gebruik je verder geen hoofdletters. Zo zonder hoofdletters oogt het gedicht in elk geval rustig.

    In de verdeling van de lettergrepen per regel, ben je niet erg consistent. Min of meer kenmerkend voor een sonnet is een lettergreepindeling waarbij de regels afwisselend tien en elf lettergrepen krijgen. Elf en tien mag ook. Beklemde en onbeklemtoomde lettergrepen wisselen elkaar daarbij af en zo ontstaat er als vanzelf een ritme in je gedicht.
    Het is niet een regel waar je je per se aan moet houden, maar als je dat niet doet, is het toch wel handig om strofe twee zelfde lettergreepverdeling te geven als strofe één. Die verdeling kun je voortzetten in de volgende twee strofen.
    De tweede strofe leest minder vloeiend dan de eerste en dat heeft te maken met die lettergreepverdeling.
    Al met al is het nogal technisch en menig dichter lapt dit soort van regels dan ook zijn/haar laars.

    En dan de inhoud: In strofe één zit iemand, afgelsoten van en voor de buitenwereld voor de TV en laat op die manier het nieuws van de wereld alsnog binnen. Maar blijft er passief bij. In strofe twee komen de lotgenoten erbij en allemaal doen ze hetzelfde.
    In strofe drie vindt er een ommekeer plaats. De mensen komen uit hun huizen en nemen weer bezit van de straat en van hun stuk van de wereld.
    De inhoud spreekt aan en past zeker goed binnen het concept van de wedstrijd. De sfeer van het gedicht van Henriette Roland Holst weet je goed te benaderen.

    En dan afzonderlijke regels/zinnen/woorden;
    mijn kamer vult zich met het nieuws terwijl
    de ramen met gordijnen zijn gesloten

    Wanneer ramen zijn gesloten, denk ik aan ramen die open en dicht kunnen. En dan zijn ze nu middels gordijnen gesloten. In plaats van “met” zou je dan wellicht beter “en” kunnen schrijven. Dan benadruk je dat zowel beeld als geluid van buiten niet door kunnen dringen in het huis.
    Wanneer je hier het woord venster zou kunnen gebruiken zou dat extra mooi kunnen zijn, zeker gezien de betekenis van dat woord.

    in plat vermaak zo hang ik als een dweil
    stil op de bank het glas steeds volgegoten

    Dat plat vermaak is niet helemaal te rijmen met het nieuws dat de kamer in de eerste strofe vult. Het zou mooi zijn wanneer je niet alleen de ramen blindeert, maar ook het blauwe oog. Iets van “wegzappen” van het nieuws.

    nu lijk ik met mijn leven dik tevreden
    als plots mijn deurbel luid van zich laat horen

    In plaats van “als” kun je wellicht beter kiezen voor “tot” of “totdat”. Hier vindt immers een ommekeer plaats.

    dit uur normaal had ik bezoek vermeden

    Wanneer je deze regel met “normaal” laat beginnen leest het vloeiender. Het alternatief zou kunnen zijn: normaal dit uur had ik bezoek vermeden.

    zomaar laat ik mij gewillig storen
    zie mensen samen trots naar buiten treden
    angst valt weg een nieuwe kracht herboren

    De laatste strofe is niet de sterkste. Die vraagt om herschrijving. Er mag best wat duidelijker omschreven worden wat er plaats vindt. Allemaal mensen die uit hun huizen gekomen zijn en die nu de ik uit het gedicht uit zijn/haar huis komen halen.
    Die “nieuwe kracht” verwijst mooi terug naar het gedicht van Henriette Roland Holst, maar wat nieuw is, kan niet zojuist herboren zijn. Een oude kracht daarentegen kan dat wel. En die “oude kracht” zou dan dezelfde kracht kunnen zijn als “de nieuwe kracht” waar Henriette Roland Holst het over heeft.

    1. @Hadeke avatar

      O jee, Ineke dank je wel. Begin ik spontaan te twijfelen of ik toch nog versie 1 ga herschrijven. Die sluit wel nauwer aan bij het gedicht van mevr. Roland Holst.
      Goed om te lezen over de lettergrepen, ik wil het inderdaad echt goed doen.
      Met je overwegingen kan ik zeker wat. Eventueel bij herschrijven, maar anders bij een nieuw gedicht. Ik vind het mooi om jou gedachten ‘mee te mogen lezen’. Dat zet mij ook weer aan het denken.
      Waarom ik het zo openbaar doe heeft twee redenen:
      – Het past wel bij de grondgedachte van het gedicht dat we meer samen zouden kunnen doen.
      – Het geeft anderen ook inzicht in hoe een gedicht tot stand kan komen.

      In de reglementen staat dat je ook een you tube filmpje mag maken, dus deze manier van doen vind ik ook wel binnen de wedstrijd passen. Ik heb overigens gevraagd of dit mocht.
      En wie weet stuur ik niets in.

    2. @Hadeke avatar

      Die lettergrepen zitten me wel dwars. Het is nu 10-11-11-10 10-11-11-10 11-10-11 11-10-11 Met dezelfde rijmuitgangen is variatie in aantal lettergrepen bijna niet te doen. Heb jij een voorbeeldsonnet dat aan die lettergrepenkwestie voldoet?

  19. Hanneke avatar
    Hanneke

    Ja! Veel beter vind ik!
    Het is nu duidelijker en loopt veel lekkerder. (loopt=onbedoelde woordspeling)
    Knap dat je zo snel alweer een hele nieuwe versie hebt.

  20. Sabine avatar

    Duidelijker en sterker. Dat laatste is vooral belangrijk lijkt me. Het is meer één op één met je grondgedachte. De laatste twee zinnen vind ik prachtig. En ook: ‘het park de lichten zijn allang gesloopt’.

  21. @Hadeke avatar

    Via de mail kwam ook een reactie. Daarin wat punten van aandacht over wat ‘geforceerde’ punten en de suggestie om meer naar de grondgedachte te gaan.
    Nu weer peinzen of ik aan ga passen of om ga gooien.
    Reacties blijven welkom!
    De reacties na dit bericht hebben dus betrekking op versie 2. Voor de meelezers.

  22. Sabine Kars (@Sabine_Kars) avatar

    3 keer ‘zo’ stoorde mij niet, maar ik snap dat je dat misschien liever verandert. Ik heb het heel graag gelezen!

  23. Sabine Kars (@Sabine_Kars) avatar

    Dit is een reactie van Sabine op versie 1 (edit Hadeke):
    Ik vind je grondgedachte erg mooi, en de uitwerking ook. Ben niet zo thuis in het sonnet, dus iets zeggen over de vorm laat ik graag aan anderen over. Het ritme vind ik goed. Misschien een neiging tot haperen bij ‘zomaar’.

    De eerste twee strofes vind ik het sterkst.
    Het verband tussen de laatste twee begrijp ik wel, maar komt in de tekst wat onduidelijk naar voren in mijn ogen. Ik neem aan dat je mee naar buiten stapt. Nu weet ik niet of ik dat zonder jouw voorinformatie ook had begrepen. Maar dat kan ook aan mijn gebrek aan interne verlichting liggen hoor. Misschien is ‘nieuwe kracht herboren’ enigszins dubbelop? Is het of kracht herboren of nieuwe kracht geboren?

    Naar mijn mening is dit een heel geslaagd gedicht. Chapeau. Ik doe het je zeker niet na!

    1. @Hadeke avatar

      Jij bent snel. Dank je wel.
      Je pakt wel precies mijn eigen pijnpunten. Iets teveel ‘zo’ komt 3 keer voor. En misschien wel erg veel raadwerk op het laatst
      ‘Nieuwe kracht herboren’ is inderdaad dubbelop. Blinde vlek. Herboren heb ik gebruikt i.p.v. Geboren om een link naar het gedicht van H. Roland Holst te maken.
      De dingen die jij maakt doe ik jou niet na, daarom ben ik extra blij met jouw blik.

Laat een antwoord achter aan Sabine Kars (@Sabine_Kars) Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *